Thursday, December 13, 2018

ILMU MARKETING 6: PERBEZAAN COLD PROSPECT, WARM PROSPECT & HOT PROSPECT

COLD PROSPECT

Ini adalah prospek yang belum pernah mendengar lagi berkaitan dengan bisnes anda.

Ia ibarat anda pertama kali berjumpa dengan mereka dan cuba memperekenalkan diri anda kepada mereka.

Objektif untuk cold prospect ini ialah untuk memastikan mereka kenal bisnes anda.

Bagaimana untuk memastikan mereka kenal bisnes anda?

Di dalam medium online, anda boleh menggunakan Media Sosial (Facebook, Instagram,Twitter) ataupun Website.

Kalau sebagai Ejen Insuran atau Ejen Hartanah Cold Call adalah cara yang paling popular untuk mendapatkan prospek.

Antara cara paling popular untuk menarik perhatian Cold Prospect ini adalah dengan menggunakan content marketing.
WARM PROSPECT


Meraka ini adalah prospek yang telah mengenali anda dan menunjukkan minat terhadap bisnes anda.

Mereka kenal bisnes anda dan tahu anda jual apa, tetapi mereka masih belum bersedia untuk mendapatkan produk anda.

Objektif untuk warm prospek ini ialah untuk menukar mereka kepada pembeli anda.

Antara contoh warm prospect ini adalah seperti Fan anda di dalam facebook ataupun pembaca blog anda secara senyap.

Jika anda ingin membuat iklan kepada mereka , pastikan anda menggunakan ayat copywriting yang khusus untuk mereka.


Image result for hot cup

HOT PROSPECT


Mereka ini dikategorikan sebagai orang yang telah mendapatkan produk anda , dan sangat mengenali anda.

Meraka ini tahu servis after sales anda okay atau tidak…mereka tahu produk anda bagus atau tidak…dan mereka tahu anda ini boleh dipercayai atau tidak.

Cara paling simple untuk anda utilizekan mereka ini adalah dengan meminta mereka memberikan feedback/testimonial kepada anda.

Di samping itu anda boleh tawarkan something advance atau produk yang lain kepada mereka ini untuk meningkatkan sales.

No comments:

Post a Comment