Jelaskan siapakah pelanggan ideal anda. Buat gambaran ciri-ciri utama mereka - ini termasuk umur mereka, gaya hidup mereka, minat, pendapatan mereka atau tempat tinggal mereka.
Jika anda sudah anda pelanggan, kaji apa motivasi yang mendorong mereka untuk membeli daripada anda.
Cara bagaimana anda memasarkan produk kepada pelanggan bergantung kepada profil avatar dan sebanyak mana maklumat tentang pelanggan yang dapat dikumpul.
Fikirkan apa kaedah pemasaran terbaik dan mesej pemasaran yang pelanggan akan respon.
Sebaik sahaja anda dah tahu lebih banyak mengenai pelanggan anda, anda boleh asingkan pelanggan dalam segmen-segmen pelanggan tertentu supaya anda boleh sasarkan kepada mereka dengan mesej dan tawaran tertentu.
2. Apakah kelakuan pelanggan?
Daripada maklumat nombor 1, anda sudah dapat maklumat tentang kelakukan pelanggan anda:
Berapa kerap mereka membeli dari anda?
Apa yang mereka order? Berapa kuantiti produk mereka order?
Bagaimanakah mereka mengetahui perniagaan anda?
Dengan mengkaji data-data ini, anda sudah dapat mengenal pasti segmen pelanggan mana yang mempunyai potensi terbesar untuk meningkatkan jualan.
Anda sudah tahu kumpulan pelanggan mana yang harus anda target dengan aktiviti pemasaran anda.
Buat ranking prospek daripada 'cold', kemudian 'warm' dan 'hot'.
Prospek yang memang kenal anda (hot prospects) akan lebih mudah respon dengan mesej pemasaran anda dengan cara personal seperti emel, Facebook post atau Whatsapp.
3. Siapakah pesaing anda?
Senaraikan pesaing utama anda.
Ia mungkin peniaga offline, penjual produk, pakar-pakar dalam bidang anda atau jenama yang terkenal.
Senaraikan sebab kenapa pelanggan atau bakal pelanggan memilih produk pesaing berbanding anda.
4. Apa yang istimewa tentang perniagaan anda?
Sekarang anda perlu senaraikan sebab kenapa pelanggan perlu pilih perniagaan anda.
Senaraikan USP dan dan apa-apa poin yang membezakan anda daripada orang lain;
Apakah 'value' utama anda - adakah harga, kualiti, perkhidmatan, kemudahan?
No comments:
Post a Comment