Thursday, December 13, 2018

ILMU MARKETING 2 : KENAL PASTI PELUANG PEMASARAN MENGGUNAKAN ANALISIS "SWOT"

1. Apakah kekuatan anda?

Kenal pasti cara-cara untuk menonjolkan perniagaan anda berbanding pesaing anda.

Kekuatan anda boleh digunakan untuk menghasilkan mesej pemasaran yang menarik.

Ini termasuk daripada produk atau servis yang anda tawarkan, perkhidmatan pelanggan yang mesra pengguna, waktu perniagaan anda yang lama dan banyak lagi.


2. Apa yang anda boleh perbaiki?

Adakah ada aspek produk atau perkhidmatan anda yang boleh diperbaiki?

Pernahkah pelanggan komplen dengan kualiti produk anda?

Adakah pekerja anda melakukan tugas dengan baik?

Kelemahan-kelemahan lain termasuk kekurangan masa, wang, sumber atau kepakaran.

Tangani kekurangan-kekurangan yang anda sebelum anda memulakan kempen pemasaran.


3. Apakah peluang yang boleh diterokai?

Kenal pasti trend terkini dalam dalam pasaran yang boleh membuka peluang perniagaan baru.

Adakah terdapat jurang yang produk atau perkhidmatan anda boleh isi?

Adakah terdapat kegunaan tambahan untuk produk / perkhidmatan yang anda boleh eksploitasi?

Adakah terdapat pasaran baru yang anda boleh terokai? Senaraikan semuanya.


4. Apakah ancaman yang anda bakal hadapi?

Fikirkan tentang halangan atau cabaran terhadap perniagaan anda. 

Ancaman termasuklah sentimen pelanggan, pemain bisnes baru yang masuk ke dalam pasaran anda, permainan harga, konflik politik dan banyak lagi.

No comments:

Post a Comment